woensdag 26 maart 2014

Dat wat je aandacht geeft GROEIT.. maar bloeit het ook?

"Dat wat je aandacht geeft groeit."
Tijdens mijn LiO jaar op het Friesland College stond er voor op mijn portfolio de zin 'Dat wat je aandacht geeft groeit'. Prachtig. Het klopte (toen) ook.
Mijn onderwijs, mijn docentschap, mijn cursisten, alles groeide met de aandacht die ik het gaf. Het ene groeide meer dan het ander, maar dat het groeide is een ding dat zeker was.

Nu vier jaar later staat Dé Conferentie GROEI & bloei voor de deur waarbij het woord BLOEIEN  voor mij een nieuwe toevoeging is aan die zin van mijn portfolio. Daar had ik nog niet over nagedacht tijdens mijn LiO. Want als iets groeit, bloeit het dan ook direct? Als ik deze vraag loslaat op mijn portfolio had ik er toen zeker anders naar gekeken...

Als we met z'n allen heel veel aandacht geven aan bijvoorbeeld ICT en social media gebruik in het onderwijs dan groeit het besef wellicht, maar het bloeit dan nog niet. Sterker nog, aandacht geven alleen is niet genoeg denk ik. We moeten toepassen en uitproberen, delen en durven! DOEN zelfs! Pas dan gaat het bloeien binnen de scholen. Geef dus al je aandacht tijdens Dé Conferentie om het te laten GROEIen en ga er dan ook echt mee aan de slag in je eigen school om het te laten BLOEIen.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten