dinsdag 25 maart 2014

De eerste keer

Ik laat er geen gras over groeien. Deze CvI conferentie is “mijn” eerste keer en zoals zo vele ervaringen in het leven moet het dan toch ééns dé eerste keer zijn. “Game on!”, denk ik dan, want ik ben een ontwerper van gamification. Let’s roll the dice. Nu was ik nog niet zo decadent om tijdens de conferentie, die in mijn eigen woonplaats wordt gehouden, een hotelovernachting erbij te boeken, maar gelukkig ben ik wel zo brutaal om in mijn derde zin al reclame te maken voor mijn workshop. Want ook die is voor de allereerste keer. Een soort try-out, weliswaar goed voorbereid én met een prachtige line up van games, maar toch een try-out achtig iets. Een dingetje waar zelfs ervaren artiesten nerveus van worden. Tegen de uitdrukkelijke instructies van @trendmatcher in, die nu vast wel een oogje zal dichtknijpen, hoef ik in deze blog alleen nog maar datum, tijdstip en zaal voor mijn workshop te communiceren. Jij denkt: eens kijken of-ie dat ook gaat doen. Ik zeg: Game on!

De dader heeft een duidelijk profiel: Eerste keer CvI-conferentie met gamification achtergrond. Een combinatie die verrassend leuke ideeën kan opleveren. Want wees eerlijk, de CvI conferentie kan wel een stukje game based learning gebruiken. Wat denk je van een app, die je beloont voor het vooraf samenstellen van je programma? De conferentieorganisatie "smeekt" het via Twitter, een gamification app laat het je als bezoeker gewoon doen. Want met incentives die je kunt verdienen (goodiebags, speciale sessies die je mag bijwonen etc.), wordt het voorbereiden op zo`n conferentie nóg leuker. Als de tweede van april eenmaal is begonnen, kun je direct “level up“ gaan na het volgen van de keynote. Laat de keynote sprekers het maar met elkaar uitvechten bij wie je de meeste "xp"* kunt verdienen! Een leuk relletje is mooi meegenomen voor de PR. Vervolgens gaan we als een malle strooien met een grote lading badges, die je via de app tijdens het middagprogramma kunt verdienen. Non achievers zijn er helaas niet zo gevoelig voor, maar de resterende 70% van je populatie** lust er wel pap van. Na een dagje hebben de meeste gasten het systeem met badges en levels wel gezien, behalve de super achievers die tot het gaatje gaan. Dus wordt het tijd voor ons “geheime wapen”: de functionele beloning. Die stoppen we direct in het avondprogramma: Een exclusieve meet and greet met een van de keynote sprekers, of gezellig dineren met een edublogger die daarna nog een blog over een onderwerp naar keuze voor je schrijft. Daar wil je wel hard voor werken, toch? Gaat het verdienen te gemakkelijk en moet er wat harder gewerkt worden? Prima, dan maken we de gamification een beetje spannender. Hoe lastiger iets te halen is, des te groter de voldoening. In de app stellen we sommige beloningen in op een langzaam eindige “op voorraad” en andere beloningen op “zeer beperkt beschikbaar”, onder het motto: op = op. Wil je Spartaanse toestanden, voeg dan ook nog eens aan alle achievements een ongenadige tijdslimiet toe en voilà, kijk ze eens hollen… die arme conferentiebezoekers.

Nee, ik laat er geen gras over groeien. Er zijn zoveel leuke dingen te bedenken met een of ander game element erin. De organisatie zal dit vast lezen en – oh wat hulpvaardig ben ik toch – nóg een extra tip: Kom op donderdag drie april na de lunch naar mijn workshop en laat je inspireren! We zitten in zaal Rode Geus. Ik herhaal… oh en @trendmatcher, wist u dat er in deze zaal niets roods te zien valt? Wat opmerkelijk he? Nee, het maakt niet uit of je zo groen als gras bent of dat je al iets beter begrijpt hoe je leerlingen kunt laten groeien en bloeien door middel van gamification. Maar ééns moet toch de eerste keer zijn en wie weet heb jij nog andere super leuke ideeën.

Geniet van de conferentie!

Sem (@svangeffen).

* afkorting van "experience points"
** Heeter, C., Lee, Y. H., Medler, B., & Magerko, B. (2011). Beyond player types. In
Proceedings of the 2011 ACM SIGGRAPH symposium on video games – Sandbox ’11. New York, New York, USA: ACM Press, 43–43.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten