vrijdag 28 maart 2014

De noodzaak van mediawijsheid in het mbo

Zelf heb ik niet een mbo opleiding gevolgd, maar ben ik sinds mijn eerste stage voor de lerarenopleiding helemaal op mijn plek in het middelbaar beroepsonderwijs!

Want naast het voorbereiden op een prachtig beroep of een interessante vervolgopleiding zit er een heel belangrijk onderdeel (verstopt) in iedere mbo opleiding, het onderdeel waar we jongeren zo goed mogelijk ondersteunen en voorbereiden op de maatschappij.

Als leraar maatschappijleer spreekt mij dat aspect enorm aan. Binnen het mbo geef ik onder andere vorm aan de vier thema’s van burgerschap waarin ik een groot onderdeel mis, namelijk digitaal burgerschap! Want naast het voorbereiden op Politiek Juridische, Sociaal Maatschappelijke, Vitale en Economische aspecten van burgerschap is er in de 21e eeuw nog iets heel hard nodig en dat is op een mediawijze manier omgaan met je digitale ik!

Via de (sociale) media komt er zoveel in razend tempo op ons af dat het goed is om eens stil te staan bij de manier waarop wij daarmee omgaan. Binnen iedere opleiding zou daar aandacht aan besteed moeten worden om dat bewustzijn te verhogen. Want ook daar hebben wij als school een taak in, vooral nu!

Dat hoeft voor mij niet in een goed of fout discussie te verzanden rondom sociale media maar enkel de juiste vraagstelling, het nadenken daarover en het formuleren van een standpunt is al een hele stap! Om dat voor elkaar te krijgen heb ik een programma gemaakt waarin zes thema’s zitten rondom het thema mediawijsheid, met in totaal 20 opdrachten allemaal gebouwd op de competenties van Mediawijzer.net.

Ben je benieuwd hoe het eruit ziet, wat de effecten ervan zijn en wat jij er allemaal in jouw school mee kunt doen? Kom dan ronde 2 naar de van Lanschotzaal voor de workshop Mediawijsheid in het mbo en laat ook jouw eigen mediawijsheid GROEIen en BLOEIen!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten