dinsdag 25 maart 2014

Nog 1 weekje slapen

Het is alweer bijna zover. Nog 1 weekje slapen en dan gaat Dé Conferentie voor Onderwijsvernieuwing en ICT weer van start.
Ieder jaar kijk ik ernaar uit, want in mbo land is de CvI conferentie toch wel een begrip en komen uit alle hoeken van het land alle mensen die het mbo een warm hart toedragen bij elkaar. Het is altijd een feest van herkenning en eindelijk kan er weer eens bijgepraat worden.

Ook het feit dat ik weer ga bloggen zorgt ervoor dat ik de conferentie vaak heel intensief beleef. Via Twitter zie ik al wekenlang tweets met de #cviov hashtag langskomen dus heb ik vanavond ook maar eens een eerste reclametweet de wereld ingestuurd voor onze workshop, waarover je meer kan lezen als je doorklikt.

Net zoals de meeste jaren mag ik weer een workshop verzorgen, dit keer samen met collega Caroline Nieuwenhuizen van onze Nova Academie en Frouke Visser van het Centrum voor Nascholing. We willen laten ervaren en laten zien wat we in de laatste jaren hebben opgezet op het gebied van scholing rond ICT in het onderwijs in de vorm van een keuzemodule ICT die deel uitmaakt van een leergang LB-LC.

Ik vind dat er aan het werken aan de 3 kerntaken van ict bekwaamheid in het onderwijs te weinig structureel aandacht wordt besteed. Het wordt te vaak als bijzaak gezien en scholingen sneeuwen onder omdat de waan van de dag belangrijker lijkt. Toch ervaar ik bijna dagelijks dat een gebrek aan digitale vaardigheden en weinig tot geen kennis van digitale tools die het onderwijs kunnen verlevendigen, verbeteren of efficiënter kunnen maken kan leiden tot frustratie, veel tijdverlies en onwil. Gelukkig zien we in onze leergang ook de andere kant, die van de soms onzekere, regelmatig gefrustreerde, maar vooral leergierige docent die een stap zet die vaak veel oplevert en smaakt naar meer. En intussen komen er van allerlei ROC's uit de regio docenten op het Nova College langs om de leergang te volgen. Ik denk dan ook dat we iets hebben gevonden dat werkt en waar ook de meeste deelnemers met plezier op terugkijken. Wil je weten wat onze module inhoudt en een stukje aan den lijve ondervinden, kom dan langs in ronde 1!

De concurrentie tijdens onze ronde is moordend, want er zijn nog vele andere interessante workshops, zoals die van Karin Winters die ook over het onderwerp ict-bekwaamheid gaat en er is nog een keynote van Wilfred Rubens en Erno Mijland over de trends op ict in onderwijs gebied en Slimmerkunde. Toch hoop ik dat een enthousiaste groep deelnemers de weg naar ruimte Dexter 17 weet te vinden. In ieder geval tot ziens volgende week!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten