vrijdag 4 april 2014

Digitale middelen inzetten in de les: werkt dit?

Rita de Vries en Feite Hofman
Op ons verzoek heeft Rita de Vries, verkozen tot beste presentator van Dé Conferentie, een beschrijving opgestuurd van haar workshop:

Voor onze eerstejaars leerlingen Verzorgende-IG heb ik (samen met een aantal meedenkende collega’s) een themaweek over dementie ontwikkeld. Met daarin veel bestaand materiaal. Alles verwerkt in Wikiwijs, een heel mooi podium waarin je heel gemakkelijk onderdelen kunt plaatsen en zo nodig vervangen. Leerlingen zijn nooit meer de papieren reader kwijt, het spaart een hoop bomen en de leerlingen kunnen in de lessen direct aan het werk.

Tja en dan word je gevraagd voor een workshop voor de CVI conferentie. Waar het over zal gaan is niet zo ingewikkeld. Ik ben enorm geïnspireerd door de mini-conferentie Sociale media in het MBO van november 2013. De sprekers toen waren Jorick Scheerens, Willem Karssenberg en Ashwin Brouwer. Sindsdien gebruik ik (nog) meer tools waardoor leerlingen steeds aangeven dat de lessen echt leuker en interessanter zijn. Het speelse effect door een quiz in Kahoot waardoor droge stof ineens een wedstrijdje geeft. De leeropbrengst wordt groter en dat is de bedoeling.

Met dat idee, maar ook het feit dat ik ambassadeur digitale didactiek van het Noorderpoort ben heb ik deze themaweek opgezet, met daarin een heel aantal digitale tools, waaronder Mentimeter (voor een peiling van de beginkennis), het maken van een tijdschrift (en deze publiceren via Youblisher). Een woordzoeker maken (via Woordzoeker.nl). Deze op het digibord presenteren en de leerlingen de gevonden woorden laten uitleggen. Ook Tricider heb ik gebruikt waarbij de leerlingen ideeën konden aangeven voor het omgaan met dementerende zorgvragers. Vervolgens de pro’s en contra’s van deze ideeën laten beschrijven. Als laatste stap de stemming op het beste idee! Leerlingen laten nadenken over de lesstof en in gesprek gaan hierover.

Daarnaast waren er natuurlijk ook opdrachten zonder laptops, bijvoorbeeld het rondlopen in een ouderenpak en zelf ervaren hoe het voelt om oud te zijn en beperkingen te voelen.

Deze themaweek hebben Feite Hofman en ik in de workshop omgebogen naar een thema-uur. De beschrijving was:
Jullie zijn de ‘leerlingen’ in deze les. Wij willen jullie laten ervaren:
- Hoe maak je leren "leuk"?
- Wat is het effect van de inzet van 5 digitale didactische middelen op deze les?
- Is het ingewikkeld om deze (als leerling en als docent) te gebruiken?
Volle bak, er moesten mensen uitwijken naar andere workshops. Een workshop die blijkbaar goed ontvangen is want (samen met Feite Hofman) ben ik uitgeroepen tot de beste presentator van CVI2014. Een hele eer! Gewoon door te vertellen hoe fijn het is om te werken met digitale tools in de lessen. Omdat het echt iets toevoegt aan het onderwijs! En die boodschap is overgekomen.

Noot van de redactie: deze workshop wordt herhaald in het PopUp Innovatiehuis (Wehe den Hoorn, Noord Groningen) op vrijdagochtend 16 mei en het Innovatiehuis (in 's-Hertogenbosch) op vrijdagmiddag 6 juni. Klik op de link om je hiervoor aan te melden.

Hier de link naar het arrangement in Wikiwijs: 2013 - 2014 Themaweek Dementie - CVI.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten