vrijdag 4 april 2014

Met een knipOOG mag het ook...

Het onderwijs zal u toch geen ......wezen?
In een lekker volle Dexter 11 ging het het OOG even open. OOG staat voor Onafhankelijke Onderwijsgroep voor het MBO, een groep onderwijskundig strategisch denkers die altijd onder water is en 1 maal per 2 jaar boven drijft.
Wat een geluk dat het precies op 3 april was, dat het OOG even openging.
In het programma stond dat de visie op 2015 ontvouwd zou worden, maar het was veel mooier, wij waren de visiemakers.


Onder leiding van Josée Bours werden 4 thema's in een "salonopstelling" gepresenteerd.
Na een korte pitch van maximaal 2 minuten door een van de OOGleden werd een stelling geponeerd en konden wij als publiek door middel van het oppakken van een, (ik weet niet hoe ik het moet noemen)...knoet.. op elkaar reageren (vanzelfsprekend na een rustmoment).
De thema's waren doelmatigheid, professionalisering, examinering en kwalificatiedossiers.
De reacties werden op flapover vellen geschreven en ook later ruim aangevuld met geeltjes en groentjes.
Hier zag ik een aantal bevlogen directie/CvB leden die onderwijs echt een stap verder willen brengen door gebruik te maken van de invloed die zij kunnen uitoefenen op de plaats waar wij als "voetvolk" geen toegang hebben.
Ik zag John Schobben echt met zijn armen vol de conferentie verlaten omdat de aantekeningen verwerkt moesten worden voor hij met de staatssecretaris aan tafel ging.

Helemaal uit het oog is OOG niet, want op de website OOG voor het MBO worden de resultaten van de sessie gepubliceerd en verschijnen binnenkort ook een aantal andere documenten waar ieder wordt uitgenodigd te reageren, mee te denken en te schrijven.
Ik houd in elk geval mijn ogen open en kan vanzelfsprekend mijn mond niet houden.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten