zaterdag 5 april 2014

Dit vind ik leuk

Tijdens de CVI conferentie in Den Bosch heb ik een flinke verzameling leuke dingen gezien. Lang niet allemaal live, maar door de diverse blogs, heb ik toch een mooi beeld kunnen vormen. Veel van die blogs vind je ook weer terug op Twitter. Zoeken op #CVIOV of op http://cviov2014.cviweblog.nl/

Een aantal leuke zet ik hier even op een rij:

  • Mediawijsheid in het MBO een verslag (Wilfred Rubens) van de presentatie van het Friesland College.Er liggen zoveel kansen op dit vlak dat je echt eens moet bedenken wat je daar mee kunt. Dat moet je natuurlijk niet in je eentje doen, maar minimaal met een team of beter ROC breed.
  • Dit is ander voorbeeld vooral gericht op de BPV. Maak van elke stage een online podium door het Media College in Amsterdam. Het MA is al jaren erg actief op dit vlak en zij hielpen mij wel aan ideetje. Wij willen graag communiceren met de bedrijven om ons heen, waar onze cursisten stage lopen. Eigenlijk direct vanuit onze Nova Portal omgeving, maar via een linkedIn groep is wellicht een aardig alternatief.
  • De laatste in dit rijtje van Wilfred is hoe ga je nu om met de veelheid aan gratis Tools in het onderwijs. Ik ben van mening dat je dit wel, zoals ik hierboven al schreef, moet bundelen als team, maar beter als organisatie. In het verhaal van Wilfred vind je de diverse argumenten keurig op een rijtje.
  • Een mooi voorbeeld wat ik tegenkwam is http://www.mediawijsheidinhetmbo.nl/. Dat kan je direct als inspiratiebron gebruiken, maar hoe verhoudt dit zich nu met de initiatieven van Kennisnet (WIKIWIJS bijvoorbeeld). Er is zoveel, dat enige structuur binnen een organisatie wel geregeld moet worden. Je ziet dat zowel binnen het Friesland College door Ashwin Brouwer, het MA met Jorick Scheerens met hun http://mbomediawijs.nl/, maar ook de leerlijn op Wikiwijs een initiatief van het #NovaCollege veel overeenkomsten liggen. Uiteraard moet je een eigen identiteit behouden, vooral veel delen en dus zelf bundelen vanuit jouw DLWO. Daar ligt echt een klus.
  • Hoe wij onze docenten hierop voorbereiden werd ook belicht in deze presentatie. Onder andere verzorgd door Annet Smith vanuit het #NovaCollege (twitter). Het #NovaCollege (website) is uiteraard ook actief op het vlak van Social Media, verwoord in de presentatie van Manon Osterop en Bernadette Sprenkeling.
  • Jan van der laan heeft ook het blog van de conferentie gehaald. Daar gaat het niet over de Social Media in de klas, maar over de corporate activiteiten. Hier vind je ook zijn presentatie.
  • Alle negen presentaties van het NovaCollege vind je overigens hier

Er was uiteraard nog veel meer, hoe zit het met de onderwijstijd (BOT) bijvoorbeeld. Annet Smith heeft hier een Blog over geschreven. Dit onderwerp is ook besproken in de workshop van het #NovaCollege op basis van de Herontwerptool. Wat het Nova hier mee doet is hier besproken.

Ik ben nog lang niet klaar met het doornemen van alle presentaties, maar dit maar even als eerste indruk. Nog wel een beetje veel Nova, maar we zijn er ook wel heel trots op. Er komt ongetwijfeld nog een deel twee. Ik vind ook dat ik een samenvatting moet maken, ik mocht tenslotte twee dagen inspiratie opdoen. Met dank aan het CVI

Geen opmerkingen:

Een reactie posten