vrijdag 4 april 2014

Webcare, who cares? Nova College wel.

Jan van der Laan luistert...
Het was niet de eerste keer dat ik Jan van der Laan ontmoette. Ik kan me nog een zonnige zomerdag in Domburg volgens mij was het 2011 herinneren waar Willem Karssenberg en ik een analoge sessie organiseerden over gedragscodes en gebruik van Sociale media in een organisatie.Vorig jaar bij een ander congres gaf Jan een update van de ontwikkelingen die het Nova College doorgemaakt heeft, door webcare te plegen.Dat was de reden om woensdag ook weer even aan te sluiten, wat is het geleerde en wat zijn de ervaringen.

Wat als een beetje erbij en een beetje proberen door Saskia Goedheer startte is inmiddels gewoon onderdeel van de dagelijkse praktijk, niet alleen bij Marketing en communicatie maar inmiddels ook bij het servicepunt studentenzaken.

Het Nova College zet Twitter actief in om met leerlingen/studenten/deelnemers te communiceren.Dat doen ze niet door een "ministeries van zenden" te zijn (zoals jammer genoeg veel instellingen nog wel doen), maar om ook werkelijk te monitoren. Daar waar er invloed uit te oefenen is, op de interne processen, wordt ook naar aanleiding van Tweets actie op ondernomen.Natuurlijk kun je niet over alles de regie voeren, maar daar waar mogelijk wordt gesproken met directies, teammanagers en leraren zelf.Inmiddels is er een monitoring tool in gebruik genomen waar ook andere informatie uit gehaald wordt om processen te verbeteren. Zoals al eerder aangegeven vind ik dat scholen die luisteren naar studenten op een manier die past bij hun leefwereld, echt de student als klant zien. De investering van 0,2 FTE (geloof ik) investering is snel terugverdiend lijkt mij, als je studenten binnenhoudt en binnenhaalt, door slim en doordacht gebruik te maken van Sociale Media...ja want ook Instagram komt er aan.


Presentatie webcare CVI april 2014 van Jan van der Laan

1 opmerking:

  1. De genoemde 0,2 FTE is de inzet vanuit de Marketing & Communicatieafdeling. Daar zijn nu ook de teamleden van het Nova Informatiepunt bijgekomen.

    BeantwoordenVerwijderen