vrijdag 4 april 2014

Kostenmodel Examinering

Ik was op de 2e conferentiedag bij de workshop Inzicht in examineringskosten? Dit model gaat daarbij helpen van MBO Amersfoort en IVA Onderwijs  rond een webtool die ervoor kan zorgen dat je je examineringskosten eens wat duidelijk in beeld kan krijgen. Aangezien ik me bijna dagelijks met de examinering van taal en rekenen bezig houdt, had ik deze workshop gekozen, omdat een helder beeld van wat er allemaal wel niet moet worden besteed aan die examinering vooralsnog ontbreekt.

Enkele jaren geleden was er al een rekenmodel ontwikkeld in Excel, maar de gebruiksvriendelijkheid liet nog wel te wensen over. Daarom is er nu een nieuwe tool ontwikkeld die ook nog eens uitgaat van de Procesarchitectuur examinering. In enkele stappen wordt je door allerlei vragen geleid om je kosten helder in kaart te brengen. Aan het eind komt er dan een totaalplaatje uit van de kosten per deelnemer dat weer is uit te splitsen naar de deelgebieden van de procesarchitectuur. Uit de eerst pilots bleek dat de kosten van de stappen examinering, en construeren en vaststellen al 90% van het totaal bedragen.

Een groot pluspunt van de tool vind ik dat er verschillende scenario's konden worden uitgewerkt. Zo zou je kunnen uitrekenen wat het je kost als je alle toetsen inkoopt en daarnaast wat de kosten zouden zijn als je je eigen toetsen gaat construeren en vaststellen. Een kwestie van je eerste scenario kopiëren en enkele parameters aanpassen. Belangrijk is wel dat je je vooraf een onderzoeksvraag stelt, bijvoorbeeld  wat de kosten zijn voor een specifiek deel van je instelling of een specifieke vorm van toetsen. Ook bleek het model prima geschikt om bijvoorbeeld bij Vavo toe te passen.

Ik denk dat dit model een goede ontwikkeling is, omdat het me gaat helpen om helder te krijgen en te verantwoorden wat we allemaal doen op het gebied van examinering. Je kunt het kostenmodel examinering vinden via de site examineringmbo.nl en je kunt er meteen een gratis account aanvragen. Wel is het zaak alle financiële gegevens die je nodig hebt bij de diverse diensten op te vragen voordat je aan de slag kan gaan.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten