woensdag 2 april 2014

Hakken, zagen en een stukje wereldburgerschap

Zo, wat waren de weergoden ons vandaag ontzettend goed gezind. Geen regen, sneeuw, hagel of andere rommel, maar gewoon een lekker zonnetje om nog maar eens subtiel te onderstrepen hoe we in een sluipende klimaatverandering terecht zijn gekomen. Met een zonnige horizon op de achtergrond vormde een hak- en zaagploeg van fanatieke mbo studenten het decor bij de ingang van het congrescentrum.

Lawaai trekt aandacht, moet het CvI team onder aanvoering van Addy de Zeeuw gedacht hebben, en dat deden deze studenten dan ook prima. Hakken en zagen. Een paar dagen geleden liepen er ’s nachts nog honderden kale koppies rond op het terrein van de Brabanthallen (Masters of Hardcore), dus moest ik meteen aan dat leuke liedje denken.





De opening van GROEI en Bloei was volgens mij een geslaagde poging om het wereldrecord “conferentie openen” te verbeteren. En aardig gelukt dacht ik zo, want het was gebeurd voordat een behoorlijk aantal gasten er erg in had. Helemaal niet ERG, want we hadden natuurlijk erg veel zin in de eerste drie ronden van de conferentie. Daardoor miste je af en toe wel net zo erg interessante keynotes of andere zaken. En ja, dát was dan wel weer erg.

De eerste workshop die ik bezocht is al een beetje verraden in de titel van dit blog. Collega Lidy van Oers presenteerde samen met collega’s van VSO en ROC Midden Nederland op interactieve wijze lesmateriaal en uitkomsten van het thema wereldburgerschap. Wist je bijvoorbeeld dat 20% van de landen 80% van de rijkdom op aarde in handen hebben? Of dat je dankzij LED verlichting maar liefst 90% aan kosten kunt besparen in vergelijking met gloeilampen? We leerden deze en andere leuke feitjes via Socrative, een student response system. Dat laatste sloot mooi aan bij het thema van deze CvI conferentie: ICT en didactiek.

Ik kijk uit naar morgen. Een van mijn meer favoriete activiteiten is het “back benchen” (de beruchte laatste rij in de zaal bezetten) en daarbij op gezette tijden volstrekt willekeurig een ernstig gezicht trekken of “nee” met mijn hoofd schudden. Workshopgever, u bent gewaarschuwd. Ik denk dat Patrick Koning dit blog nog wel ziet van te voren, dus bij zijn workshop moet ik even iets anders verzinnen… hmmm.

Daarna, na de lunch, ben ik zelf de klos en heb je de kans om tijdens de workshop Game on! met fysieke en video games (XBOX One primeur) aan de slag te gaan. Hopelijk levert het voldoende inspiratie op voor een eigen spelconcept in de klas. Natuurlijk is twee uur veel te kort om met complete producten uit deze workshop te komen. Maar wees niet bevreesd, er staat al een follow up bijeenkomst gepland op 22 mei a.s. in School voor de Toekomst. Waarschijnlijk met net zo mooi weer als vandaag. Zeer waarschijnlijk ook met nog warmer weer buiten. Dus scheer je niet weg, maar scheer het koppie kaal, dan roep ik wel "zagen!".

Geen opmerkingen:

Een reactie posten